På morgonen tog vi en stor taxi med dator, skärmar och tillbehör vi behövde, in till Kulturhuset från Södertälje där vi spenderat natten. Med alldeles för lite sömn under natten men tillräckligt uppspelt och nervös för att inte kunna vara sömnig.
Utställningen av alla nominerade spel kom igång vid 11 när vi hade riggat upp allt och flöt på till 16 med provspelande, tal och intervjuer. Det var flera spelföretag där som hade sin egen monter med provspelning och information, och även förra årets vinnare och några andra. Vid 16 var det dags att möblera om i rummet, dra ut läktare och sittplatser för de nominerade till prisutdelningen, och röja undan allt så vi alla kördes ut en timme efter att alla datorer var undanplockade.
Efter en del nervöst väntande var det dags att ta plats vid respektive bord framme vid scenen. Det blev dags att dela ut priset för Best Innovation som vi var nominerade i och vi satt och riktigt pirrade av nervositet. Så visade det sig att priset gick till Blueberry Garden och vår upprymdhet dalade snabbt. Där satt vi kvar och tänkte att nu var det ju kört med det vi haft hopp för.
I slutändan var det dags att dela ut det stora priset, Game of the Year 2008 och de menade att jämfört med detta bleknade ju alla andra priser litegrann. Med en motivering som gick:
"A game of great depth and style, with polished gameplay and excellent presentation. Successfully combines humour, great visuals and complex game mechanics."Och de avslutar med:
"och årets spel är... Magicka!"
Vi var helt chockerat glada, det är väl först nu man riktigt börjat smälta det. Helt fantastiskt! Vi trodde vi hade en chans på Best Innovation med vår annorlunda spelmekanik men när den gick till ett annat spel så kände vi bara jaha, då lär vi inte vinna något större. Vi satsade visserligen på att vi skulle vinna tävlingen när vi drog igång projektet, men man förväntar sig ju det inte. Det här är verkligen det största jag någonsin varit med och vunnit och utmärkt mig på!
Efteråt kom spelföretag och pratade med oss och de som var jury för SGA påpekade att de väntar otåligt på att spelet ska utvecklas vidare och kunna köpas. Vi skulle intervjuas för webb-tv och på det kom en kille från Microsoft efter tävlingen och pratade med vår projektansvarige och var intresserad av att skicka en representant av oss till Bryssel nästa månad på en stor spelmässa där vi får chans att pitcha spelet. Vi får se hur det blir med det, vi vill inte förlora vår egen kontroll över spelet, men det är en enorm möjlighet. Vi vann dessutom en schysst prispeng som vi kan använda för ett tags fortsatt utveckling.
Resten av kvällen var det först mingel och sen middag i kulturhuset för alla som hade deltagit i tävlingen och utställningen. Vi spreds ut över borden och man fick prata med lite allt möjligt folk. Det fortsatte med efterrätt och stå-uppkomik och efteråt blev det hela festlokal. Vi hade såklart en riktig kanonkväll och sittandes på takterassen provade jag en puff på min första segercigarr. Vi stannade kvar tills hela efterfesten avslutades, pratade med andra som hade deltagit och bara njöt av glädjen. Det här kommer vi leva gott på länge!
Nu kommer vi satsa på att snabbt få ihop en välputsad demo till XNA Game Creator's Club och genom den få spelet publicerat på Xbox Live Arcade. Det vore ingen dålig start på spelkarriären alls!
Jag kommer uppdatera så småningom vad som händer med det hela.
Vi har fått lite uppmärksamhet runt webben och i tidningen:
Norran: Länk
LTUs artikel: Länk
Microsofts nyhet: Länk
Prisceremonin (video): Länk
Vårt bidrag på SGAs sida: Länk
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar